Recenze: Naslouchač

07.03.2021

Julie Gaydečková

Nudíte se a rádi čtete fantasy? Tak je tato kniha právě pro vás. Naslouchač je kniha o dívce, která už od narození musí předstírat, že je chlapec. Proč? Zkrátka aby si zvětšila šance na dožití se dospělosti. Kniha se čte doslova jedním dechem, a asi vás překvapí, že autorkou je vcelku neznáma češka - Petra Stehlíková.

Hlavní hrdinka Ilan žije ve světě, kde je hlavním zdrojem energie kámen jménem sklenit. Ten rozdělil lidstvo na dvě poloviny. Na ty, kteří jako jediní mohou zpracovávat sklenit - sklenaře, a ty, kteří získanou energii spotřebovávají - lidé z nížin. Sklenaři byli už před lety lidmi z nížin uvrženi do otroctví. Od té doby musí pracovat v dolech, kvůli čemuž umírají s nechutnými boláky na těle a rodí se jim znetvořené děti. Lidé z nížin mají ve svých městech létající auta, pohybující se domy, zatímco u sklenařů nemají nic důmyslnějšího než pouhé svíčky. Ilan má speciální dar, díky kterému se dostane do slavné bojové jednotky pětadvacítky, ochránce lidí z nížin. Zatímco Ilan pětadvacítkou pohrdá, oni se s ní snaží navázat přátelství. Pro její prostořekost hrozí, že skutečnost, že je holka, bude odhalena. Po její domovině pobíhá více nestvůr než kdy dřív. Podaří se jí přežít všechna dobrodružství s pětadvacítkou bez újmy?

Kniha má nejen skvělý nápad, myšlenku, ale autorka i umí dobře zacházet s napětím, humorem a vztekem, že má člověk často chuť hlavní postavě vrazit facku. Celý příběh je obestřen jakýmsi tajemstvím (jen vědět jakým), které člověka pohání v četbě dál a dál. Je zajímavý i svým umístněním, protože část se odehrává ve světě vypadajícím i hůř než ve středověku a část zase v daleké budoucnosti. V knize si podle mě každý najde něco. Sklenaři jsou tam utlačováni, ale nemají odvahu se lidem z nížin postavit. Taky se tam objevují různé příšery. Každého člověka, který si přečte, o čem příběh vypráví, kniha naprosto překvapí. A pokud vás to bude bavit, určitě si přečtěte druhý díl Faja, jenž je podle mě ještě dvakrát lepší, a třetí, který vyjde letos v dubnu se jménem Nastarea, na nějž už se hodně těším a myslím, že má šanci, aby byl ze všech tří dílů nejlepší.

Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky